måndag 20 september 2010

Dagen efter valet

Ja, en dag som denna finns det ju inte något som diskuteras så mycket som valet.
Det är klart jag är besviken över resultatet. Besviken, men inte överraskad. Dock kan man ju glädjas åt det lilla eftersom det här uppe där jag bor fortfarande är rödgrönt som gäller plus att SD inte har något större stöd här. Men 6% i Njutånger? Vafalls?

Många kommentarer kring detta är ju intressanta. Jag är lite fundersam över hur Alliansen nu kommer vilja fortsätta. De har ju redan inbjudit till samarbete med MP, Maria har sagt ett nej till att vara ett stödparti till Moderaterna. Jag förstår Maria. Många som röstar på MP skulle nog gå i taket om de skulle sälja sig lätt. Men en vågmästarroll kan ju utnyttjas, så kanske blir det så att det är MP som får utnyttja den istället för SD. Men vad vet man. Det är ju bara dagen efter valet.

Jag blev väldigt beslutsam över att ta reda på vad Sverigedemokraterna står för. Jag har en massa fördomar, jag läste deras reklamutskick och jag såg deras reklamfilm. Reklamfilmen stärkte ju i och för sig mina fördomar, men nu vill jag veta. Har läst lite på deras hemsida, men tyvärr så funkar den inte så bra, så det tar lite tid.
Något som jag kan knyta av till på en gång och som har otroligt mycket att göra med det jag läser i skolan för tillfället är:

"Ett avskaffande av den skattefinansierade modersmålsundervisningen.
Modersmålsundervisningen bidrar till att underminera den gemensamma identiteten i samhället och den pedagogiska nyttan med verksamheten står inte i rimlig proportion till dess kostnader."

Nu vet ju jag att det finns forskning som pekar på hur otroligt dumt detta påstående är. Hur detta kan förstöra barns identitet och hur detta kan fjärma dem från sin egen släkt. Skulle du tycka om att inte kunna prata med din farmor?

Sen har jag hittat fler dumheter, men just nu ligger hemsidan nere, så ni får väl surfa in på deras sida en annan dag och läsa på lite. Vi kan inte bekämpa fördomar med fördomar. Men med kunskap kan vi nog bekämpa dem.

//Kan man inte se att det gör ont?

1 kommentar:

Maja sa...

Jag hittade ganska många bra videos på youtube om SD, både videobloggare och debatter och sånt.