torsdag 9 september 2010

Åsas Paltzeria

Idag har jag varit den bästa sambon i världen. Jag har nämligen lagat palt till min kära sambo. Jag själv har aldrig varit förtjust i potatisbollen, men min sambo är och eftersom jag vill vara en bra sambo och en bra norrbottning så ville jag testa att göra palt. Det blir ett ganska långt inlägg, men det är många bilder, så jag tror ni överlever. De flesta recept rekommenderar mandelpotatis, men vi hade ett kilo färskpotatis hemma, så jag använde det. Gick lika bra ändå.

Här är receptet jag följde:

Pitepalt
1 kg potatis
1,5 tsk salt
3 dl kornmjöl
2 dl vetemjöl
200 gram rimmat fläsk
Smör, vitkål och lingonsylt till servering

Skala potatisen

Riv potatisen (går lättast i matberedare)

Låt den rivna potatisen rinna av en stund

Rör ihop mjölet, salt och potatisen i en ganska stor bunke

Låt degen stå en stund för att den ska bli fastare och bättre

Sätt på en stor kastrull med 3 liten vatten och 1,5 msk salt
(jag hade ingen kastrull som var stor nog så jag fick ta två)

Skär fläsket i små bitar

Gör tolv små bollar av degen, gör små gropar i bollarna och stoppa några bitar fläsk i varje

Nyp ihop degen runt fläsket och lägg paltarna i det kokande vattnet
Koka i 45-60 minuter

Servera med lingonsylt, smör och vitkål
För oss blev det lite fläsk över, så vi stekte det och serverade det också

Och vet ni vad? Jag smakade lite från Johans tallrik och det var inte så illa som jag trott, jag kommer nog kanske börja tycka om det efter några smakportioner.

//Palt Seanuts

4 kommentarer:

Tomas sa...

Pitepalt is teh shit! Fast i min familj har vi alltid använt köttfärs som fyllning istället för fläsk, så min bild av hur en riktig palt ska vara skiljer sig lite från normen.

Lania sa...

Oj, vad konstigt sugen jag blev på palt nu. Förra gången jag åt var det för mycket palt och för lite fläsk. Det blir lite mastigt då. Tror fläsk vid sidan av är en bra idé.

Åsa sa...

Mmm, du är bra konstig du...

Åsa sa...

Tomas alltså. Lania är bara underlig i allmänhet. Och söt.