onsdag 4 augusti 2010

En bra publik

Nu så här i festivaltider (okej, kanske är i slutet på festivaltiderna, men ändå) så har jag funderat en hel del på hur folk tänker när de går och ser en konsert. Vissa verkar helt enkelt strunta i att det finns andra som också vill se och höra och vissa verkar tycka att eftersom jag inte tycker att detta är speciellt intressant så kan jag prata med mina vänner om en massa annat istället.

Nu senast under Winnerbäck hade jag några pojkar intill mig som ändå verkade rätt så inne på det där med Winnerbäck. Men i slutet av spelningen stod de och dividerade om det var dags att gå eller inte. "Det är ju ändå slut snart". Detta resonemang pågick i ungefär en och en halv låt. Så otroligt störande för mig som står alldeles intill och faktiskt vill lyssna på låtarna, även om spelningen snart är slut...

För mig så kan publiken vara det bästa och det sämsta med en konsert. Vare sig jag står på scen eller är publik själv. Så, expert som jag är, så har jag nu knåpat ihop en liten lista på saker man bör tänka på när man ska ge sig ut och vara publik.

- Man buar aldrig, aldrig, aldrig. Usch och fy för sånt otrevligt beteende.
- Man har aldrig paraply. Det är ju kul för dig att du ser, men vad händer med de två tre personerna som står bakom dig? Plus att det finns stor risk för ögonskador bland omkringvarande.
- Applåder är alltid uppskattade. Försök visa lite uppskattning för den som står på scenen.
- Försök hitta din plats i folkhavet ganska på en gång. Det stör de andra ganska mycket om man håller på och tränger sig framåt eller bakåt i folkmassan.
- Försök att inte prata så mycket om annat med dina vänner under pågående konsert. Man måste ofta skrika för att göra sig hörd och då är det ganska stor risk att andra störs av det.
- Drick inte så förbannat mycket alkohol innan spelningen. Du missar en stor del av upplevelsen och det är otroligt enerverande för andra att få fyllskallar i famnen var och vartannat trumslag.
- Slutligen, ännu en gång. Visa uppskattning! Visar publiken att de gillar vad som händer på scen så kommer troligtvis artisten/gruppen göra ett mycket bättre jobb.

Allt som allt gäller det väl att man försöker att inte vara en egoist. Man är sällan ensam i publiken och det gäller att vara en medmänniska. Tycker du inte om det som händer på scen? Gå därifrån. Låt andra som kanske älskar det få en riktigt bra upplevelse istället.

Ett annat hett tips är att om du är tvungen att ta dig framåt eller bakåt i publikhavet, så säg tack till dem som flyttar sig ur er väg. En kille tackade mig på PDOL och jisses vad glad jag blev! Jag blev helt varm i kroppen. Däremot blev jag skitsur när tre kids tog platsen jag stod på bara för att jag flyttade mig ur vägen för dem... Inte okej.

//Shout, shout

EDIT: - Bär inte skor med klack. Det gör sjuhelvetes ont på den stackare som får dessa klackar på tårna och risken är stor att det händer.

Inga kommentarer: