fredag 6 augusti 2010

Bruce Dickinson

Nu har jag läst ännu en biografi om ännu en musiker. Denna gång har jag läst Bruce Dickinson - Biografin om sångaren i Iron Maiden av Joe Shooman.
Den här var riktigt intressant. Jag kan i princip inget om Iron Maiden, vilket gjorde vissa partier lite spännande till och med. Men det är hemskans intressant att läsa om en riktig rockikons liv. Att få läsa om de olika turer hans liv har tagit, hur han verkar vara inkapabel till att vara sysslolös och hur han flugit hem soldater från krigsdrabbade zoner som välgörenhet (bland annat svenska soldater från Tchad) eftersom han är utbildad till(och verksam som) pilot.

Språket i boken är uppfriskande. Det märks att Shooman är en rocker. Att han faktiskt använder svordomar ibland känns (trots min övertygelse om att de inte hör hemma i det skrivna språket) faktiskt befogat i en rock-berättelse. Jag gillar Shoomans sätt att namnge kapitlen som t ex "Kapitel tre I vilket vår protagonist ger sig ut på ett äventyr som tar sig rent bibliska proportioner." Jag älskar även hans sätt att använda ironi, som när han förklarar spelet Grand Theft Auto: Vice City:
Själva grejen med spelet Grand Theft Auto är i stort sett att du ska hjälpa gamla tanter över gatan, visa respekt för dem som är äldre och klokare, äta din spenat var dag och aldrig säga fula ord, och sen vinner du spelet om du kommer i tid till kyrkan på söndagsmorgonen. Kanske (Shooman, 2008:267).
Boken rekommenderas till alla som är nyfikna hur en rocksångares liv kan se ut.

Bruce Dickinson skriven av Joe Shooman


//The Number of the Beast

1 kommentar:

Maja sa...

Låter lite som när jag läste Mötley Crües bok :)

Supersnygg design på bloggen! ^^