tisdag 10 maj 2011

Skaffa dig inte ett liv för fasen!

Är du arbetslös? Se då för fasen till att inte skaffa dig ett liv i den stad du bor. Lev som om du skulle flytta imorgon.
Fick ett trevligt litet brev från arbetsfömedlingen idag. Jag kan säga att jag aldrig varit så glad över att jag inte får a-kassa som jag är idag. De hade ett jobb som de tyckte att jag skulle söka, I SOLLEFTEÅ! Va faaaan! Jag kan väl inte bara flytta i från min sambo och dra till Sollefteå för att Arbetsförmedlingen tycker att det är en bra idé?
Ja men förlååååt så mycket att jag inte tänkt på att kolla efter jobb i Sollefteå!

Hade jag haft a-kassa hade jag varit tvungen att söka jobbet och ta det om jag blev erbjuden. Annars hade de haft rätt att dra ner min ersättning.

Ja, jag förstår att folk kan anse att man måste flytta på sig om det nu inte finns jobb där man bor. Men den tanken håller bara tills man själv blir utsatt. Jag kommer aldrig tycka att det är okej att kräva att någon ska flytta från sitt liv i en stad för att ta ett jobb en massa mil bort. Jag vill kunna träffa min fästman mer än bara på enstaka helger.

Nä, nu vette fasen om jag orkar bry mig i det där med arbetsförmedlingen någe mer. Kanske struntar i det fram tills att jag måste (och kan) gå på a-kassa...

//

3 kommentarer:

Liv sa...

Nä, fy tusan! Man ska inte behöva flytta över halva landet för att arbeta. Detta påminner mig om en IDIOTISK kolumn Hanne Kjöller skrev i DN i höstas. Jag blir fortfarande rosenrasande när jag tänker på den. Har letat reda på den åt dig. Läs och upprörs!

http://www.dn.se/ledare/signerat/arbetsloshet-vi-flytt-int

Liv sa...

Som att anledningen till att inte vilja flytta för jobb handlar om snålhet, och inte om att man vill bo i sitt hem/på sin hemort. Jag skulle vilja se Hanne Kjöller flytta till Kiruna för att hon en dag blev arbetslös och att de sökte folk på den lokala tidningen där uppe. No fucking way. Då skulle hon nog gladeligen ta sin a-kassa.

Åsa sa...

Jadu, de går int å förklar för de som int begrip...
Hon drar ju slutsatser från ingenting och allt blir bara pannkaka...