fredag 26 november 2010

Idioter i trafiken

Tänk dig detta:
Trafiken står stilla på grund av olycka. En lång lång bilkö i den fil du kör men mötande körbana är tom. Den kö du står i rör sig inte många centimetrar i timmen, men då och då kommer det bilar i mötande körfält. Vad gör du?

a) JAG har ju bråttom och de andra i denna dumma bilkö står nog stilla för skojs skull (inte för att det inte går att köra framåt eller något sånt dumt) så jag utnyttjar det andra körfältet som just nu är tomt för att JAG ska komma dit JAG ska. De bilar som helt lagligt kör åt motsatta hållet får väl helt enkelt se sig för, de borde ju räkna med att JAG kommer här och kör.

b) Trottoaren ser ju bred och fin ut, jag kör på den istället eftersom JAG har så bråttom. De som händelsevis råkar använda trottoaren till sånt som man vanligtvis använder trottoarer till (att gå på och sånt dumt) få helt enkelt se till att hoppa ner i diket eller nåt, för JAG ser dem minsann inte i detta mörker och snöfall.

c)Vända bilen så smidigt som möjligt och hitta en annan väg till mitt mål.

d) Sitta kvar och vänta i godan ro. Man kan ju alltid bygga en snögubbe längs vägkanten medan man väntar.

Två av dessa förslag kan mycket lätt skapa nya bilolyckor, en bilolycka var ju orsaken till bilkön från första början, vi behöver väl inte skapa fler? Dessutom ger man polisen och alla andra som jobbar med att lösa problemet mycket mer jobb eftersom räddningsfordon, saltbilar och trafik som faktiskt släpps igenom åt motsatt håll får riktigt svårt att ta sig förbi om det är bilar på trottoar och båda körbanorna.

Jävla idioter det finns i trafiken. Vi satt och svor åt alla dumskallar som tyckte att norrgående körfält var ett bra ställe att köra söderut på. Ängeln fick trussa hem i snön på trottoaren (eftersom vi valde att vända tillbaka till Iggesund istället för att sitta i en bilkö med en arg bebis) med bilar hack i häl och trots att hon hade reflex så såg inte bilarna henne. Livsfarligt? Japp!
När vi väl hade valt att vända mötte vi en hel bilkö som tyckte att vårt körfält var bra att köra på, men inte tänkte på att det var gjort för trafik i motsatt riktning. Som tur var kom vi förbi (busshållplatser är bra ibland) och fram och tillbaka till Enånger fick vi sedan ta omvägar för att undvika E4an.

Men vilka jäkla egoister det finns! Jag kan inte släppa det!

Ca 50 centimeter snö på två dagar. Jag är lycklig, är du?

//Let it snow

Inga kommentarer: