torsdag 17 juni 2010

Politik

Som jag nämnde igår har mina hopp om att få drömjobbet har grusats. Byggnadsnämnden beslutade att de inte ska få öppna skola i Kurirenhuset trots allt. Trots att dialogen med kommunen har varit bra och alla remissinstanser har sagt ja.
De förklaringar som har givits är rent ut sagt löjliga och detta säger jag inte bara för att jag hade hoppats att det skulle bli min arbetsplats.
De påstår att cyklarna kommer bli ett stort problem eftersom byggnaden är mitt inne i stan. Då har de helt ignorerat det faktum att det på ritningarna finns ett cykelgarage. De har även klagat på att det inte finns någon lekpark. Hallå, det är en högstadieskola de vill öppna. Hur många högstadieelever vill gunga och klättra i en klätterställning på rasten?

Jag tror att politikerna är rädda för att förlora pengarna de får för eleverna som går i kommunala skolor. Det är synd eftersom det antagligen finns en anledning till att så många elever vill gå på NLV. Elever och föräldrar känner kanske att det är en bättre skola av olika anledningar. Nu förvägras de möjligheten att få välja en annan skola än den kommunala och det tycker jag känns väldigt tråkigt. Undrar om de kommer försöka göra något åt det faktum att folk hellre vill ha friskolor än att stanna i kommunala skolor. Undrar om de kommer använda de pengar de nu sparar (eller snarare kanske behålla) till att förbättra den kommunala skolan.

//The way you move aint fair you know

Inga kommentarer: