måndag 14 juni 2010

Blåbär

Jag älskar blåbär. Det är så otroligt gott. I fjol plockade jag mer blåbär än jag någonsin gjort tidigare. Detta var för att jag för första gången gick ut och plockade med plockare istället för men fingrarna. Jag har varit emot att plocka blåbär med plockare eftersom det är så lätt att mosa de stackars bären, men är man försiktig så går det galant. Det visade sig i fjol. Men jag är ju sån, att när jag har något hemma som jag älskar och som är lite säsongbetonat och ganska svårt att få tag på, då sparar jag på detta så länge det går. Detta gäller hallonsylt, blåbär, svamp, aborre, ja allt sånt. Så nu när blåbärssäsongen faktiskt närmar sig, då har jag en massa blåbär kvar i frysen. Och inte klagar jag. Nu kan jag ju njuta av dem utan att få dåligt samvete. Nu vet jag ju att förrådet kommer att fyllas på inom kort.
Så idag har jag haft blåbärskalas.

Jag bakade blåbärsmuffins:

Och jag gjorde favoriten; blåbärsgröt:

Det enda som saknas är väl en blåbärspaj, men det får bli en annan dag. Ikväll kanske jag snor ihop en blåbärssmoothie och imorgon ska jag ha blåbär i filen.

//Blueberry hills forever

Inga kommentarer: