söndag 24 maj 2009

Uppdrag: en bättre människa II

Jag har funderat och kommit på ännu ett mänskligt beteende som jag finner irriterande. Jag tror dock inte att jag själv beter mig på detta vis speciellt ofta. Det jag pratade om i förra inlägget kunde jag inte riktigt förklara, för det kändes lite för mycket som att peka ut någon specifik, men det här är ett beteende jag har lagt märke till i flera olika situationer och hos flera människor. Jag har alltid irriterat mig på det, men inte förrän nu har jag kommit på ett samlingsord för det.

Beteendet är: brist på eget initiativ.
Det är så frustrerande att umgås med människor som aldrig tar tag i saker själva. Man måste påpeka allt innan nåt blir gjort, eller göra det själv. Dessa personer verkar inte ha förmågan att se vad som behöver göras. Man börjar kratta löven själv och personen i fråga kommer först då på "just det, jag kunde ju gjort det", trots att alla kan se att gräsmattan är täckt av ett tjockt lager löv.
Visst, dessa personer blir oftast inte arga om man säger till dom att göra saker, men det är frustrerande när man måste säga till vad folk ska göra hela tiden för att undvika att behöva göra nåt själv.
Och om man frågar dessa personer: "vad tycker du?" eller "vad vill du?" så får man ganska ofta svaret "jag vet inte" eller "det spelar ingen roll för mig". Väx upp människa! Tag tag i saker själv istället för att gå runt i din egen lilla värld och ha andra människor som gör saker åt dig.

Så nu är min uppmaning till er alla: Gå ut i världen och se er omkring. Vad behöver göras? Kan du göra det? Gör det! Det behöver inte vara att mata utsvultna barn i Uganda, det finns många små saker i vardagen som måste göras. Vänta inte tills någon måste påpeka det för dig, eller göra det åt dig. Allt blir mycket trevligare om vi hjälps åt.

//Big big world

4 kommentarer:

jlindbergh sa...

Jag tror att det kommer funka ganska bra att bo tillsammans med dig! :)

AK sa...

oj! här var det ord och inga visor! hoppas det inte har nåt att göra med rödmyra grejjen?! *ont i magen*

Åsa sa...

Nej nej nej Anna. Inget sånt inte. Mer vardagliga saker än så kan jag lova :)

äkäj sa...

ja jag tyckte väl jag oxå! men du skriver ju kortelikorta sms, vilket jag inte är van så jag blir alldeles nojig. Jäkla männska att skrämmas sådär!;) hörs i em nu ska ja springa upp till jöbbe!