måndag 12 januari 2009

Hemma från Chamonix

Japp, det var det. En veckas härlig skidåkning, och sen var det slut.
Har haft en riktigt härlig semester. Hamnade in en skön grupp med en mycket bra instruktör. Känner att jag åker ganska mycket bättre nu än i början av veckan.
Har haft bra väder nästan varenda dag. Var väl bara en dag som vi inte hade sol. Tyvärr så kom det inte mycket till snö, och det som redan fanns var inte så mycket. Så den där underbara offpisten vi hade i Val Thorens i fjol uteblev i år, men däremot fick jag verkligen slipa på mina carvingsvängar och lära mig åka i pucklar. Jag kan inte påstå att jag kan ställa upp i nåt puckelmästerskap, men jag har ett hum om hur jag ska göra för att ta mig ner på ett smidigt sätt, och jag kan tycka att det är en kul utmaning.
Vet inte riktigt hur jag fick de lårmuskler jag har men dom höll ganska bra hela veckan. Nu är planen att hålla uppe den här standarden, plus bli ännu lite mer vältränad så att jag kan vara med i expertgruppen nästa år. I år blev det confirmé, litade inte riktigt på att min kondition skulle räcka, plus att jag gärna övar teknik i pisten.
Chamonix var en mycket mysig stad med härliga gränder, men jag gillade nog backarna och centret i Val Thorens bättre.
Vi avslutade veckan med att supa vår instruktör under bordet på afterskin på fredagen. Ooops... Han mådde inget vidare dagen efter stackaren. Men han var ju ledig, så det var ju ingen större fara.
Den enda kraschen jag var med om var helt och hållet den andre människans fel. Jag övar stora fina carvingsvängar över hela backen, och jag kan förstå att det är lite irriterande för de som kommer ovanför, men de ser ju mig och kan åka någon annanstans. Men inte denna herre. Han kommer där i sin knallorangefluffiga mössa, skriker till och brakar sen rakt in i min axel. Skidor och stavar far all världens väg och min stackars axel som inte var bra innan blev ännu värre. Inte kul. Tur att man har hjälm. Kunde inte använda min arm ordentligt i två dar, men nu är den som vanligt igen. Dvs inte jättebra, men den fungerar.
Sov på Arlanda inatt. Otroligt skönt att få sova i en svensk supermjuk säng. Love it.
Väl i Lule åt vi tortellini på Mat & Prat och sen gick vi och köpte långfärdsskridskostavar till mig. Så nu blir det åka av. Det ska vara min konditionsträning så länge isen håller, sen får vi se vad jag hittar på.

Nu kommer snart grabbarna och hämtar mig. Vi ska fara ner på stan och handla mat. Har ju inte mycket hemma just nu.

//Jag glider nerför backen på mina rossignol

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vi höll oss till spark på is istället för skridskor. Konditionsträning kan man nog itne heller kalla det, speciellt eftersom vi glömde broddarna och halkade därför omkring som Bambi.

Min träning går bara åt skogen, nu har de bestämt sig för att flytta min (?) StepUp till tisdagar! Buhuuu... Det går ju inte? Skit också.

Hoppas du sover gott även inatt!

*kram*

Anonym sa...

Jei skall synge på det fine bröllop! Skojsirojsigt!! Låtförslag kanske?