tisdag 16 mars 2010

Rojalist?

Är det någon av er som följer Det Kungliga Bröllopet på SVT?
Jag gör det. Har väl mest hamnat där för att jag läser Ebba von Sydows blogg och gjorde det även innan hon fick jobbet på SVT. Men nu har jag verkligen börjat intressera mig för det där med kungligheter och särskilt deras bröllop. Har märkt av en del intervjuer och annat att det är ganska viktigt att veta om någon är rojalist eller inte och när frågan kommer så är folk inte så pigga på att svara "ja". Så den nyfikna upptäckande delen av min hjärna gick igång och jag kom fram till att jag vill veta vad ordet står för så att jag kan säga om jag är rojalist eller inte.
Wikipedia säger: Rojalism är antingen ett förordande av monarkin som styrelsesätt (se monarkism), eller stöd för kungahuset.

Ne.se säger: rojalism, meningsriktning som stöder kungadömet som politisk och social institution.




Hmm, tycker det känns lite konstigt med Wikipedias förklaring som i princip innebär att man kan tycka att vi ska ha en president som styr men ha kvar kungahuset. Det känns lite omöjligt... Jag tycker om vårt kungahus. Jag tycker det är kul att vi har det och det bygger så mycket traditioner på det att det vore synd att skrota. Jag tycker att Kungen representerar Sverige ganska bra och jag tror Kronprinsessan kommer göra ett minst lika bra jobb när hon är Drottning. Vore det bättre med en president? Kanske det, men jag kan inte se riktigt hur det vore bättre.

Jajja, det är väl bara att säga: Rojalist? Javisst! Det var inte så farligt. Är samma människa som förr. Kan dock inte säga att jag aldrig kommer ändra mig och att om det blir val i frågan om tio år så kommer jag stå och demonstrera för bevarandet av kungahuset. Det är bara så jag känner nu i bröllopsyran.

//God save the queen

Inga kommentarer: