fredag 30 juli 2010

Moonwalk

Nästa bok att recenceras här i bloggen är Moonwalk skriven av självaste Michael Jackson.
Som jag sagt tidigare tycker jag om biografier, särskilt biografier om musiker och särskilt om de skrivit dem själva. Denna bok har alltså allt det där. Att den dessutom är skriven av en person som har utsatts för så mycket ryktesspridning och annat sattyg gör att det för min del känns ännu mer intressant att läsa den.

Jag tycker mycket om boken. Det känns som att han skriver ärligt och han delar med sig av många tankar kring kändisskap och musik. Ett tips är att ha en dator i närheten när man läser. Han skriver mycket om hur låtarna blev till, speciella framträdanden och speciella videos. Det gör att man verkligen bör se och höra dem för att få ökad insikt i vad han snackar om.

Jag har alltid ansett att Michael har dömts för hårt av allmänheten. Vad han än sagt om skönhetsoperationer han gjort eller inte gjort så är det ingen som tror på honom. Att media och andra har tagit sig rätten att "veta" vad han har gjort tycker jag är vidrigt. Han säger att han fixat näsan och en grop i hakan. Varför skulle han ljuga om allt annat som folk anser sig veta att han har opererat? Och framför allt, spelar det någon som helst roll? För min del skulle han fått operera in ett par bröst om han så ville. Det gör ingen skillnad för mig.

Det som är synd med boken är att den är skriven 1988, dvs för väldigt länge sedan. Det hände så mycket i hans liv efter -88 som jag gärna hade läst om.
Men allt som allt är det en bra bok som gör att i alla fall jag har en större förståelse för mannen Michael Jackson. Jag ger den en 4:a.

Moonwalk av Michael Jackson

//Man in the mirror

Inga kommentarer: