onsdag 21 juli 2010

Gucci krigen

Så, nu kör vi igång med boktips. Sommaren är för mig en tid då jag verkligen har tid att läsa de böcker jag vill, men jag ska försöka vara duktig och läsa även under resten av året.

I söndags när vi skulle åka norrut köpte min mor två böcker åt mig. Den ena är nu utläst. Denna bok heter Gucci krigen och är skriven av Jenny Gucci. Hon var gift med Paolo Gucci, Guccio Guccis (grundaren av Gucci) barnbarn. Hon var gift med honom i ungefär 18 år. Jenny skriver om hur de träffades, om de bisarra familjefejderna inom Gucciklanen och om rikedomarna såklart. Boken handlar även om mord, svek och bitterhet.
Jag tycker om biografier. Egentligen är jag mest svag för biografier om musiker, men andra intressanta personer kan också vara kul att läsa om. Särskilt om denna person har skrivit boken själv. Här är det den näst bästa, hans fru som skrivit. Hon har ju varit med om hemskt mycket och det är spännande att läsa om hur hon sveps med i livet som snuskigt rik och hur de snuskigt rika kan ha en förmåga att bete sig snuskigt elakt och konstigt.

Jag tycker att boken helt klart är läsvärd. Det är spännande att läsa om en familj som en gång var så mäktig. Jag hade ibland svårt att hänga med när det gällde själva Gucci-sakerna ("det klassiska... mönstret" osv sa mig inte mycket) men om man undrar över sådana saker är det ju bara att googla.

Boken får 3,5 av 5.


//It´s a rich man´s world

3 kommentarer:

Maja sa...

Undrar just om det är okej att stjäla systers idé rakt av eller om syster då blir arg?

Åsa sa...

Stjäl på du :)

Maja sa...

Men tackar ^^