torsdag 13 augusti 2009

Landkrabba

Nu var man en av dom igen. Landkrabborna. Tog en sista tur ut till ön igår. Stefan hade lovat fisk och saker behövdes köras ut, så mor, Maja, Nilas och jag for ut en sväng, badade och åt middag. Tyvärr var det fel vind så nästan allt varmvatten hade blåst ut till havs igen.
I söndag svar hela familjen ut. Jag och Maja åkte ring för första och sista gången i år (sista för mig iaf). Sedan lämnade mig alldeles allena där ute. Hade ett par lugna och molninga dagar för mig själv. Målade lite på stugan, men läste mest. Finns inte mycket för mig att jobba med där ute själv just nu. Har läst ut alla Harry Potter igen den här sommaren. Hade ju planer på att läsa många fler böcker, men man hinner inte allt man vill trots att man har ett helt sommarlov på sig.
Insåg att man läser böcker man redan läst alldeles för sällan. Dom är ju ofta ganska bra en andra gång också. Och mer spännande än man kunde ana. Det beror säkert på att det är några år sen jag läste Harry Potter.
När jag väl skulle vända fören hemåt för att gå på restaurang med familjen hände något jag inte räknat med. Slår vad om att det endast hände för att jag hade bråttom.
Motorstopp...
Trodde jag inbillade mig att motorn gick saktare först, men till slut dog den helt. Drog igång den igen, men denna gång lät den så konstigt att jag inte vågade låta den gå. Sa några väl valda ord, ringde till far som stod och väntade i land och grabbade tag i årorna.
Självklart blåste det från sidan. Självklart är Trissen väldigt lätt och driver sådeles lätt med vinden. Kändes som jag rodde i sicksack. Pust... Efter ca 40-45 minuter kom far och drog in mig den sista biten.
Ett extra plus är ju att far inte hittade något fel på motorn när han tog upp den och provade den igår. Den gick så perfekt så. Hmpf.

Idag vaknade jag halv sju av att någon varvar sin motor alldeles utanför mitt fönster. Säger några eder i tron om att far har blivit galen och plockat upp en av de andra båtmotorerna (vi har lite problem på motorfronten för tillfället) och håller på att testa den ute på gården. Men far var inte att skylla för detta. Några ungdomar (va gammal jag känner mig när jag beskriver dom på det viset) hade fått problem med bilen och svängt in på vår gård för att försöka fixa detta. Det gick inte kan jag ju nämna. Och inte kunde jag somna om heller. Jag kommer att vara helt slut ikväll.

Har bokat biljett norröver till imorgon. I Övik kommer min riddare i sin grå? springare och hämtar mig för att åka inåt landet. På lördag är det bröllop!

//To make the jump and fly

Inga kommentarer: