lördag 24 september 2011

Pengar som gräs

Ja, eftersom jag ändå har pengar som gräs så kan jag ju ta och lägga en femhundring på en tågbiljett som jag mest troligt inte kommer använda.

Bosätt dig för faan inte i norra delarna av Sverige för då tar du dig aldrig därifrån!

Håller på att trixa med hemresan till Årets Stora Händelse och det är minsann inte lätt. Riskerar att bli tvungen att hyra bil hela helgen. Tågresan hem var nämligen svindyr och innebar två och en halv timmars väntan i Övik mellan klockan tolv på natten och halv tre. Så just nu svär jag åt det mesta. Den där femhundringen lade jag nyss på tågresan ner till söder. Det var innan vi började kolla på hur vi skulle ta oss upp igen... När allt ändå går min väg så ansåg OKQ8:s hemsida (den delen av den där man kan boka hyrbil online) att närmaste station som hyrde ut bilar var i Pite. Hmm, konstigt att samma hemsida påstår att en av stationerna här i stan har biluthyrning...

Johan har fått i uppdrag att imorgon kolla med stationen i stan om de hyr ut bilar och om de har en liten en till oss nästa helg samt vad detta skulle kosta. Har jag räknat rätt (uppgifterna på hemsidan verkar ju vara tveksamma) så kostar det oss ungefär lika mycket som hemresan med tåg skulle kosta.

Jo, men visst är det bra att åka kollektivt? När en enkel resa för två blir dyrare än hyra av bil plus bensin för en helg?

Undrar hur många sådana här inlägg jag skrivit i min blogg? Där jag svär och förbannar allt som har med resor i den norra halvan av detta avlånga land att göra. Förlåt om ni blir less, men det blir jag också, så därför måste jag skriva av mig lite...

//

4 kommentarer:

Liv sa...

Men...alltså... Tänk nu miljövänligt, som jag vet att du gör oftast... Har inte "Årets Stora Händelse" varit inbokat ett tag? Det har ju aldrig varit en tanke på att den händelsen skulle få för sig att byta datum, ju? Varför då inte boka tågbiljett tidigt innan, när tågbiljetterna är otroligt mycket billigare än två veckor innan? Just saying... Jag tycker att du brukar gnälla med befogenhet...men den här gången? Jag vet inte jag.

Åsa sa...

Nä, kanske inte. Fast å andra sidan har ju inte min arbetssituation varit så värst stabil. hade jag inte jobbat så hade jag nog åkt hem på måndagen... Men du har rätt i att jag borde fixat detta för länge sen...

Åsa sa...

Sen så är jag nog mest förbannad över att man ska behöva ta bussen upp till Övik för att sedan vänta i två och en halv timme mitt i natten innan man får åka vidare. Priset är högt, okej, men det kostar ju ungefär lika att ta bilen, så hade det varit smidigt att ta tåget hade det ju känts bättre.
Norrbothniabanan var är du?!

äjkäj sa...

Psst, har du kollat www.Rentawreck.se?? Vi hyrde där när vi flyttade, inte senaste grejerna men ändå helt funktionella. och sjukt billigt i jämförelse!

http://www.rent-a-wreck.se/?hyrbil=lulea&vis-hyrbil-priser=ja