söndag 11 september 2011

Kulturnatt

Igår sprang jag och sambon ut i mörkret för att njuta av kulturnatt. Målet var att lyssna på funk i Kulturens Hus. Och vilken funk vi fick lyssna på! Jag insåg att det var lite för länge sen jag lyssnade på funk och soul, men blev lite nöjd över att jag kunde varenda låt utom en (någon som känner igen en låt som heter Mr Pitiful?). Det var helt enkelt mycket bra och otroligt svängigt. Jag vet också att jag borde vara glad när gamla klasskamrater från Pite får sjunga ut och dansa på scenen, men jag tror nog tyvärr att det var lika mycket avundsjuka som glädje...

Efter bra funk blev det mindre bra hårdrockscovers. Innan vi drog hem gick vi dock in i lilla salen där arrangörerna sa att det skulle spelas rock. Nu var det inte så mycket rock som det var emo-pop-rock, men jag blev otroligt imponerad av hur duktiga musikerna var och hur fina texter sångaren framför. Det är inte min typ av musik, men jag blir ändå glad av att se och höra duktiga musiker. Sen att han som spelade synt såg ut precis som en kille som spelar synt ska se ut, det är ju bara en fantastiskt rolig bonus.
Man kan nog säga att Magnus Ekelund är Luleås egen Håkan Hellström och det är ju lite fint att lyssna på musik som handlar om stan man bor i.



//Stålverket brinner

Inga kommentarer: