torsdag 12 januari 2012

Val Thorens 2012

Nu är jag åter på svensk mark. Eller, jag har väl varit det sedan i söndags, men har liksom behövt några dagar på mig att landa i vardagen och så har jag vänta på att Johan skulle redigera lite bilder så jag hade något att visa.
Vi har haft en fantastisk vecka i Val Thorens. Det kom magiska mängder med snö och fantastiskt puder. Det var lite för hög lavinrisk (mellan 4 och 5 på en femgradig skala) för att vi skulle kunna ge oss ut på några längre offpiståk liknande de vi hade förra gången vi var där, men eftersom snön vräkte ner mest hela tiden fanns det fin offpist nära backarna. Sikten var inte heller perfekt jämt och på grund av den enorma mängden snö var backarna supermjuka, vilket gjorde att det var puckelpistar överallt efter några timmar. Men allt som allt en mycket bra vecka.
Började prata lite löst med en av de andra som åka om att fara tillbaka vecka 9, men dels var flygbiljetterna ganska dyra (orkar inte med ännu en bussresa fram och tillbaka till Frankrike i år) och dels var Johan sugen på Haglöfs Arctic Weekend vilken infaller helgen vecka 8, då vi skulle vara tvungna att åka. Johan funderar på att åka ner vecka 10, men jag har inte råd att betala resa och ta ledigt från jobbet. Vecka 9 har jag sportlov vilket hade passat bättre, men som sagt... Får väl vara nöjd med en vecka i Alperna i år...

Lite bilder:

Byn Val Thorens, högt uppe bland bergen

 Vår guide Jimmy
 Moi!
 För att visa hur mycket snö det var där vi åkte offpist. Ulrika i mitten av bilden står upp. Det blå ni ser är hennes jacka och det svarta som knappt syns är hennes ben...
 På väg ut från after-skin på den danska baren Snesko
 Vissa dagar var den mest bara vitt...

 I bakrunden syns (knappt) centret vi bodde på
 När den här lappen sitter i receptionen inser man att det inte blir någon skidåkning den dagen
 Och vad hittar man på när man inte får åka skidor? Jo, man hjälper till att gräva fram främlingars bilar på parkeringen. Kan påpekas att dessa bilar inte stått speciellt länge. Kanske tre dagar...

 Ulrika och ett gäng fransoser posar
 J'aime la neige!

//Tiddelipom!

1 kommentar:

syster fia sa...

Här hemma regnade det igår. REGNADE! Ur led är tiden och vädret är skit.