torsdag 28 april 2011

Vacker tanke

En elev uppmärksammade mig på en fin beskrivning av musikrörelsen punk:

När alla ser blommornas kraft, När livets mening finns i solens strålar
När ingen dryck är starkare än saft, Då ska vi slänga våra nålar.
När ingen längre ser nöje i att döda, När inga soldater finns gömda i buskar och snår
När alla kan ta del av livets gröda, Då ska vi kamma ner vårat hår.
När alla kan möta sin nästas blick, När ingen längre i fattigdom bor
När glädje inte var nåt som andra fick, Då ska vi ställa undan våra kängor.
När ingen längre sitter i bur, När djuren på människan litar
När vi rivit ner egoismens mur, Då ska vi slänga våra nitar.
När ingen längre behöver bo på gatan, När jorden kommit in i en trivsam lunk
När ingen längre dyrkar gud eller satan, Då ska vi inte längre tillhöra något som vi kallar PUNK! 
 
Har ingen aning om vem som skrivit det. Hittade det där min elev antagligen hittat det och den som skrivit det där angav ingen källa och jag tvivlar på att det är den personen som skrivit det. Hittade flera som hade använt texten, men inget om var den kommer ifrån.
 
Vackert är det i alla fall och texten får mig att vilja rota fram mina DrMartens och skotskrutiga brallor och klippa tuppkam.

Inga kommentarer: