måndag 2 februari 2015

Snö

De senaste dagarna har det verkligen vräkt ner snö. Det är helt underbart hur mycket snö man kan få i lilla Lule. Det som är aningen jobbigt är ju att skotta bort allt. Visserligen är jag hemma på dagarna och skulle kunna skotta, men då har vi ju anledningen till att jag är hemma... Manfred är ju inte riktigt så stor att man kan be honom sätta sig i en snödriva och leka eller leka själv inomhus. Jag har fått ta hand om det värsta när han sovit en stund i vagnen, men han sover inte länge i vagnen om man inte rör den, så det blir alltid aningen stressigt att skotta då man vet att han kan vakna när som helst.
Det viktiga har varit att se till att bilen kommer in och ut på gården, resten har jag och Johan fått ta hand om när tid funnits. Det är ju inte jättekul att han ska vara ute flera timmar varje kväll efter jobbet heller. Det blir då väldigt lite tid att umgås...

Nu i helgen skottade Johan taket då det hade blåst en del så det var riktigt mycket snö på sina ställen. Problemet med det är ju att nu har vi massa snö framför fönstren och på gångarna. Men som sagt, vi får ta allt eftersom. Igår fick vi hjälp av en granne med traktor som tog hand om plogkanten. Lyx!

Idag har jag skottat så man kan komma in i vedboden och så skottade jag fram gången vi har till köksingången då det är den vi använder när vi ska ut med vagnen. Inte för att det är läge för några promenader med vagnen för tillfället. Villavägarna plogas inte förrän på kvällen, så det är aldrig köra-vagn-vänligt på dagtid (det snöar konstant).
Idag tänkte jag mer som en pistmaskin än en plogbil och försökte packa snön där den låg istället för att flytta på den. Det krävs kanske några fler promenader längs gångarna innan det är speciellt packat, men min rygg tyckte det var ett trevligare sätt att ta hand om problemet iaf. Jag kommer säkert muttra om dåliga idéer nästa gång jag ska köra vagnen...

Just nu sover sötnosen gott ute i vagnen så därför passade jag på att uppdatera här. Eller...nu vaknade han visst!


Innan Johan skottade taket igår. Nu ligger det en enorm snöhög här som antagligen kommer vara där till midsommar.








Detta är efter Johan skottade taket. Till vänster om bron är vårt sovrumsfönster, det var han tvungen att gräva fram igår kväll för att inte riskera att rutan sprack.


Ja, här ser man skillnaden från första bilden...

Huset ligger verkligen inbäddat i snö



//

1 kommentar:

Annika sa...

Men herregud vad mycket snö det är!!!! Tänk när allt smälter, hoppas det inte läcker in i huset bara. De sa på nyheterna nyss att det inte varit så mycket snö i Luleå på 50-år! Ni kan ju göra pulkabacke direkt från taket.. ;)