fredag 22 augusti 2014

Babynest

Äntligen är vårt babynest klart. Alla moment i att sy ett näste är inte så roliga eller enkla, men det går och det känns bra att ha gjort ett eget. Hittade ett väldigt fint tyg hemma hos mamma och pappa. Någon gång har det hängt på en vägg på mammas jobb.


Det finns flera mönster på nätet, men jag valde ett alternativ med separat madrass. Tänker mig att man kanske kan komma undan med att bara tvätta den de flesta gångerna.

Det mönstrade tyget räckte inte till både fram och baksida, så jag tog ett svart tyg jag hade hemma och använde det som baksida på både madrass och näste.

Quiltade fyllningen till madrassen lite enkelt för att den skulle vara lättade att hantera (det är ändå fyra lager vadd).

Sydde på sidenband längs kanterna, vi hittade inget snyggt bomullsband och snöret man trär igenom glider rätt bra genom det här bandet.


Tada! Nästade några gånger genom madrassen för att fyllningen inte ska rulla runt i fodralet när man tvättar den



Är mycket nöjd. Skulle jag göra om det skulle jag haft kuddfyllning istället för vadd i kanterna (det var ett helsike att få in vadden i kanterna) och så skulle jag gjort kanterna bredare för mer myskänsla i nästet.

//

1 kommentar:

Annika sa...

Det blev ju jättefint!!! Duktiga du!!