onsdag 7 augusti 2013

Roadtrip till Åre

Vi hade en fantastisk resa ner till Åre och tillbaka. Vi tog tre och en halv dag på oss och åka dit, så vi hade tid att stanna där vi kände för det och verkligen bara njuta av semestern.
Tältade i Lycksele första natten, gick på Lycksele djurpark dagen efter, sen for vi vidare och Johan kom på att vi kunde fråga om Jocke och Erika råkade vara hos Erikas föräldrar i Näsåker och tro det om du vill, men det var de! Så vi svängde in där, mest för att säga hej egentligen, men eftersom det fanns plats i den stora prästgården så fick vi sova över där. Riktigt trevligt att få lite tid att prata med vänner man inte träffar så ofta nu när de flytt Lule.
Efter en titt på festivalområdet (Urkult hålls i Näsåker och det skulle börja precis då vi åkte därifrån) och hällristningarna åkte vi vidare söderut.
Vid det här laget hade vi fått reda på att Joel inte skulle kunna göra oss sällskap i Åre. Han var tvungen att jobba vilket var riktigt trist. Men vi hade ju lovat Annika att vi skulle dit, så vi fortsatte som planerat.
Tältade en natt på Frösön, gick på stan i Östersund och sen åkte vi till Åre där vi installerade oss i Joels lägenhet.
Dagen efter vandrade vi upp på Åreskutan. Johan fick en hel del hejarop eftersom han tog sig upp med hjälp av kryckor.
Annika kom till Åre på lördagen. Då var det dags för Zipline som jag pratat varmt om. Det var nästan ännu roligare den här gången eftersom man verkligen kunde njuta från första början. Att dessutom slippa frysa under tiden var ett enormt plus.
På söndagen bilade vi hemåt igen för i måndags började vi båda jobba. Jag började på mitt nya jobb, men mer om det i ett annat inlägg.

Johan vid dammluckorna i Näsåker.

Vi tog en väldigt liten väg till Åre, var till och med tvungen att gå ut ur bilen och inspektera vägen så vi inte skulle köra fast i något hål.

Stannade vid Döda Fallet och tittade på hur häftigt det kan bli när en massa vatten får jobba i en herrans massa år.

På Frösön hade Svenska Land Rover Klubben träff. Tyckte ännu mer synd om Joel som måste jobba.

Utsikten från Joels balkong är inte dum alls.

Lite ovant att se susarbäcken på sommaren.

Området runt Fjällgården är en enda stor jordhög för tillfället. Enligt planen ska det finnas en ny lift här när säsongen startar.

Vi hade helt fantastiskt väder på väg upp mot toppen.

Fick känna snö under fötterna. Precis som det ska vara i Åre...

Annika åker Zipline. Det kommer filmer på detta i ett annat inlägg.

Vi skålar och tackar Joel för lånet av lägenheten!